۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷

مرکز مطالعات افکار سنجی روسیه در تحقیقات اخیر خود به بررسی افکار عمومی در رابطه با انقلاب اکتبر پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

خاطره انقلاب روسیه امروزه بیشتر از آنکه جامعه را متحد کند، آنرا چند دسته می‌کند، اما آنچه که طرفداران و منتقدان این انقلاب در آن متحدند این است که انقلاب، نقطه مقابل روسیه کنونی است.

مرکز مطالعات افکارسنجی روسیه در مسکو، ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷ آماری از مطالعات را مقارن با صدمین سال انقلاب اکتبر، ارائه می‌دهد.

این مسئله قابل بحث است که آیا انقلاب اکتبر اراده اکثریت مردمی که در قلمرو امپراطوری روسیه زندگی می‌کنند را بیان می‌کند یا نه: امروز ۴۵% پاسخ‌دهندگان جواب مثبت داده‌اند، ۴۳% پاسخ منفی (در سال ۱۹۹۰ به ترتیب ۳۶% و ۳۷% بوده است). در جواب به سوال دیگری، ۴۶% پاسخ دادند که انقلاب اکتبر جزو علایق بخش اعظم جامعه است، و ۴۶% نظر دیگری داشتند.

دلایل اصلی انقلاب روسیه را مثل گذشته وضعیت سخت مردم برشمردند (در سال ۲۰۱۷، ۴۵% با این نظر موافقند). بسیاری از مردم امروزه به سختی اهداف طرفداران انقلاب را تشریح می‌کنند (۴۲% پاسخ دادن به این سوال برایشان سخت بود)، در میان اغلب پاسخ‌های ذکر شده، این موارد به چشم می‌خورند: "کودتا، تغییر در نظام سیاسی" (۱۹ درصد)، "دولت به مردم، کارخانه‌ها به کارگران، زمین‌ها به کشاورزان تعلق دارد" (۱۳%)، " بهبود زندگی " (۱۰%).

شور و شوق انقلابی، که در اوایل دهه ۹۰ هنوز برجسته بود، از بین رفت. پاسخ‌دهندگان امروز  بیشتر ترجیح می‌دهند به جای شرکت در رویدادهای انقلابی، کنار بنشینند. (۲۷% ترجیح می‌دهند این مدت زمان را صبر کنند، ۱۶% ترجیح می‌دهند به خارج از کشور بروند). با توجه به گفته آنها ۲۸% پاسخ‌دهندگان (۴۲% در بین ۶۰ ساله‌ها و پیرتر، در مقابل ۲۱% بین ۱۸ تا ۲۴ ساله‌ها) کم و بیش از بولشویک‌ها حمایت می‌کردند. در سال‌های اخیر از طرفی تمایل به رجال انقلاب مثل لنین، جرژینسکی، استالین و از طرفی تمایل به نیکلای دوم و کولچاک به وجود آمده است.

در عین حال، به طور کلی پیامدهای انقلاب اکتبر برای کشور را مثبت ارزیابی می‌کنند (۳۸% "انقلاب برای توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور انگیزه‌ای به ارمغان آورد، ۲۳% "انقلاب دوران جدیدی را در تاریخ روسیه رقم زد"، نه تنها نسل قدیم بلکه نسل جوان نیز در این باره صحبت می‌کند. در عین حال ۳۶% در کنار هیچ‌کدام از جریان‌های سیاسی قرار نمی‌گیرند.

مواضع افراطی دیدگاه‌ها در مورد مفهوم "انقلاب به طور کلی" در حال تضعیف است و به عنوان یک پدیده پیچیده و متناقض با جنبه‌های مثبت و منفی درک می‌شود: بر اساس آمار مطالعه ۲۰۱۶، ۵۷% از پاسخ‌دهندگان انقلاب را به عنوان یک ضرورت تاریخی توصیف کردند (۲۵% به عنوان یک شوک و قربانی، ۱۱% به عنوان تجدید جامعه).

تنها تعداد اندکی در روسیه آرزوی انقلابی جدید را دارند (طبق آمار سال ۲۰۱۷، ۵% در حالیکه اکثریت مطلق ۹۲% انقلاب را قبول ندارند). ۳۰% افراد انقلاب را محتمل می‌داند، ۶۱% با این نظر مخالفند.

شرکت "مدیالوگیا" موضوع "انقلاب اکتبر" در رسانه‌های روسیه را بررسی و سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را مقایسه کرده است. در سال ۲۰۱۷ رسانه‌ها بیشتر به موضوع انقلاب علاقه‌مند بودند. در ده ماهه اول سال ۲۰۱۶، ۴۸.۷هزار خبر، و طی همین دوره در سال ۲۰۱۷،  ۱۱۴.۶ هزار خبر مرتبط با این موضوع به ثبت رسیده است. قابل توجه‌ترین موضوعات در سال ۲۰۱۷ عبارتند از: "در نامه‌ای به مجمع فدرال، ولادیمیر پوتین موضوع قرن انقلاب ۱۹۱۷ را خاطر نشان کرد، او خواستار تحلیل صادقانه‌ای از وقایع شد و اطمینان داد که روسیه به سنت‌های دروغین گذشته باز نخواهد گشت"؛ "تجدید تعطیلی روز ۷ نوامبر مورد بحث قرار گرفت"؛ "شورای توسعه جامعه مدنی و حقوق بشر به ریاست فدراسیون روسیه پیشنهاد کرد که کرملین به افتخار صدمین سالگرد انقلاب ۱۹۱۷ عفو عمومی جنایی و اداری را اجرا کند".

منبع خبر: مرکز مطالعات افکار سنجی روسیه

https://wciom.ru/index.php?id=۲۳۶&uid=۱۱۶۴۴۶

کد خبر 2396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =